Zmiany wprowadzono z powodu: edycja
Statut przedszkola
STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO nr 3
w Brzegu
SPIS TREŚCI
-
Rozdział I Postanowienia ogólne
-
Rozdział II Cele i zadania przedszkola
-
Rozdział III Sposoby realizacji zadań przedszkola
-
Rozdział IV Organy przedszkola
-
Rozdział V Organizacja przedszkola
-
Rozdział VI Nauczyciele i inni pracownicy
-
Rozdział VII Wychowankowie przedszkola
-
Rozdział VIII Współpraca z rodzicami
-
Rozdział IX Przepisy końcowe
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
-
Przedszkole Publiczne Nr 3, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną, która:
-
prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
-
przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
-
zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
-
Siedzibą przedszkola jest budynek przy ulicy Zielonej 23 w Brzegu.
-
Organem prowadzącym jest Gmina Brzeg.
-
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
-
Przedszkole używa nazwy: Przedszkole Publiczne Nr 3 .
-
Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu.
-
Przedszkole prowadzi:
-
wychowanie przedszkolne dla dzieci w wieku 3 - 6 lat;
-
obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
§ 2.
-
Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
§ 3.
-
Celem wychowania przedszkolnego jest:
-
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
-
budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
-
kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
-
rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
-
stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
-
troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
-
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-
wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
-
kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy, rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
-
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 4.
-
Cele wychowania przedszkolnego, o którym mowa w § 3 ust. 1 przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
-
kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, a zwłaszcza porozumiewania się z dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
-
kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
-
wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
-
wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
-
wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
-
wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
-
wychowanie przez sztukę;
-
wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
-
pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
-
wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
-
wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
-
kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
-
wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
ROZDZIAŁ III
Sposoby realizacji zadań przedszkola
§ 5.
-
Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego .
-
Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
-
Program wychowania przedszkolnego zawiera:
-
szczegółowe cele edukacyjne;
-
tematykę materiału edukacyjnego;
-
wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
-
Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród dostępnych programów lub:
-
opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
-
zaproponować program opracowany przez innego autora ( autorów);
-
zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
-
Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.
-
Nauczyciel przedstawia dyrektorowi wybrany program wychowania przedszkolnego.
-
Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do realizacji dyrektor przedszkola na wniosek nauczyciela lub zespołu nauczycieli.
-
Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
-
Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej.
§ 6.
-
Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece ( jednemu) dwojga nauczycieli, zwanych dalej wychowawcami grupy. Dyrektor przedszkola zapewnia w miarę możliwości zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grupy.
§ 7.
-
Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
-
realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 45 niniejszego statutu;
-
zagospodarowanie czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym według zasad:
-
co najmniej jedną piątą czasu przeznacza się na zabawę: w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela,
-
co najmniej jedną piątą czasu ( w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czas), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, na wycieczce ( organizowane są gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, porządkowe i ogrodnicze),
-
najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
-
pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel zagospodarowuje dowolnie, w tym są czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne.
-
opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia : równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu;
-
przestrzeganie liczebności grup;
-
odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
-
oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
-
prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;
-
kontroli obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;
-
oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
-
zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
-
ogrodzenie terenu przedszkola;
-
zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
-
zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni i pomieszczeń gospodarczych;
-
wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się kratami;
-
wyposażenie pomieszczeń przedszkola, a w szczególności sal dydaktycznych w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
-
dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych;
-
zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;
-
przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
§ 8.
-
W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
-
diagnozowanie środowiska wychowanków,
-
rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
-
rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
-
organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
-
wspieranie dziecka uzdolnionego,
-
podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z programu wychowawczo-dydaktycznego przedszkola i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
-
prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,
-
wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
-
udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
-
wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
-
umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
-
podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
-
Zadania o których mowa w ust.1, są realizowane we współpracy z:
-
rodzicami,
-
nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
-
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami
-
specjalistycznymi,
-
podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
-
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
-
rodziców,
-
nauczyciela, w szczególności wychowawcy,
-
pedagoga,
-
psychologa,
-
poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
-
zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
-
zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców,
-
porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
-
Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, specjalistycznymi oraz zajęciami psychoedukacyjnymi wymaga zgody rodziców.
-
Opinie i orzeczenia otrzymują rodzice /prawni opiekunowie/ i decydują o przedłożeniu ich dla przedszkola.
-
Nauczyciele i specjaliści w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą zajęcia z dzieckiem tworzą zespół.
-
Zespół organizuje swoje posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
-
Zespół realizuje zadania, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
-
Zespół rozpoznaje problemy dziecka, a także określa formy i sposoby udzielania mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do dokonanego rozpoznania.
-
Nauczyciele biorący udział w pracach Zespołu dokonują analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjonowania dziecka oraz określą trudności, na jakie napotykają w pracy z nim, następnie planują indywidualną ścieżkę edukacyjną bądź edukacyjno - terapeutyczną, uwzględniającą potrzeby zdiagnozowane zarówno na poziomie przedszkola, jak i wynikające z orzeczeń i opinii wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
-
Nauczyciele biorący udział w pracach Zespołu zalecają odpowiednie formy wsparcia dziecka oraz okresowo dokonują oceny efektywności ich realizacji.
-
Współdziałanie wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z danym dzieckiem pozwala na opracowanie, przyjęcie i realizację spójnego i konsekwentnego planu oddziaływań edukacyjnych i/lub terapeutycznych, Umożliwia także ustalenie działań o znaczeniu priorytetowym.
-
W pracach zespołu, na zaproszenie dyrektora, mogą uczestniczyć przedstawiciele poradni psychologiczno – pedagogicznej i organu prowadzącego dane przedszkole, oraz stosownie do potrzeb również inni specjaliści. Zaangażowanie przedstawiciela poradni psychologiczno – pedagogicznej umożliwia skorzystanie z wiedzy i umiejętności specjalisty, szczególnie w sytuacji, gdy nie jest zatrudniony w danej placówce. Uzasadnieniem udziału przedstawiciela organu prowadzącego jest realizacja zadań dotyczących administrowania i finansowania przedszkoli, szkół i placówek.
-
Dyrektor przedszkola zobowiązany zostaje do poinformowania rodziców dziecka o dacie, godzinie i miejscu posiedzenia zespołu. Rodzice mogą uczestniczyć w części dotyczącej analizy sytuacji ich dziecka.
-
W przypadku nieobecności rodziców podczas posiedzenia zespołu dyrektor przedszkola przekazuje rodzicom dziecka informację na piśmie o przyjętych przez zespół ustaleniach.
-
Dla każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Zespół będzie zakładał i prowadził kartę. Podpisy na karcie osób obecnych na posiedzeniu zespołu stanowić będą jednocześnie potwierdzenie pracy Zespołu, bez konieczności przygotowywania odrębnego protokołu z odbytego posiedzenia.
-
W karcie znajdą się informacje o dziecku, pochodzące z różnych źródeł, zawierające m.in. specjalistyczną diagnozę lub rozpoznanie dokonane przez Zespół, obszary, w których uczeń potrzebuje wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jego predyspozycje i wybitne uzdolnienia, które należy rozwijać, zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rodzaj udzielonego wsparcia i formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz okres, w którym były udzielane, okresowe oceny efektywności działań podejmowanych wobec dziecka, propozycje form i sposobu realizowania wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej na kolejny okres.
-
Posiadana przez dziecko opinia lub orzeczenie, będące podstawą diagnozy, stanowią razem z Kartą dokumentację dotyczącą udzielanej danemu dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Karta stanowi zbiór wszystkich zgromadzonych o dziecku informacji które są wykorzystane w celu optymalizacji oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli i wychowawców oraz świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 9.
-
W przedszkolu, za zgodą organu prowadzącego może być zatrudniony pedagog psycholog i logopeda.
-
Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog, psycholog, logopeda w terminach podawanych na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
-
W przedszkolu mogą być prowadzone warsztaty dla rodziców w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności wychowawczych. Informacja o warsztatach umieszczana jest na dwa tygodnie przed datą ich realizacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
§ 10.
-
Do zadań pedagoga należy:
-
rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;
-
określanie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczno –pedagogicznej;
-
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno –pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
-
podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programy wychowania przedszkolnego w stosunku do dzieci z udziałem rodziców i wychowawców;
-
działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
-
prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania.
-
wspomaganie i pomoc nauczycieli w realizacji dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego;
-
diagnozowanie dojrzałości szkolnej;
-
opracowywanie programów profilaktycznych, w przypadku potrzeby ich posiadania.
-
prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Do zadań psychologa należy:
-
przeprowadzanie badań psychologicznych dzieci i ustalanie na ich podstawie potencjalnych możliwości dziecka wytypowanego drogą obserwacji lub badań sondażowych, a także zgłaszanych przez rodziców;
-
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka, określenia form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec dziecka, rodziców i nauczycieli;
-
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
-
badanie i diagnozowanie dojrzałości szkolnej;
-
współorganizowanie i udział w warsztatach dla rodziców;
-
konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;
-
prowadzenie zajęć terapeutycznych z dziećmi, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami;
-
opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości sytuacji podopiecznych dzieci, po otrzymaniu pisemnego wniosku od tych instytucji
-
wspieranie wychowawców grup w działaniach wynikających z programów wychowawczego i profilaktyki ( o ile jest taki wdrożony).
-
prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Do zadań logopedy należy:
-
przeprowadzenie wstępnych badań dzieci z grupy zerowej i pięcioletniej w celu ustalenia stanu mowy, w tym mowy głośnej i pisma – wytypowanie dzieci do pomocy logopedycznej;
-
diagnozowanie dzieci z grup młodszych pod kątem wady wymowy na prośbę rodziców lub nauczyciela;
-
prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi;
-
utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu dla rodziców;
-
udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej;
-
prowadzenie pomocy psychologiczno –pedagogicznej;
-
stała współpraca z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno –kompensacyjne;
-
organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;
-
organizacja i opieka nad miejscem do zajęć logopedycznych;
-
prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 11.
-
Przedszkole zapewnia opiekę dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowanych społecznie poprzez
-
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
-
odpowiednie warunki do pobytu w przedszkolu, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
-
realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka;
-
zajęcia rewalidacyjne, stosownie do potrzeb;
-
integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
-
Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
§ 12.
-
Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
-
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor przedszkola na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno –pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
-
Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzył prowadzenie tych zajęć.
-
W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu.
-
Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, w domu rodzinnym.
-
Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego mogą być organizowane odpowiednio:
-
z grupą wychowawczą w przedszkolu, albo;
-
indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu przedszkola
-
w domu rodzinnym dziecka
w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
-
W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
-
Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
-
Na podstawie orzeczenia, dyrektor przedszkola ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz formy i zakres pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
-
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin, odbywanych w ciągu co najmniej 2 dni.
-
Dzieciom objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor przedszkola w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola.
§ 13.
-
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:
-
występowanie o pomoc do Rady Rodziców, sponsorów i organizacji.
§ 14.
-
Każdy rodzic ( prawny opiekun) ma prawo skorzystać z dobrowolnego grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków przedszkolu.
-
Przedszkole pomaga w zawieraniu w/w ubezpieczenia, przedstawiając Radzie Rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje Rada Rodziców.
-
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy grupy, Dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o zwolnieniu z opłaty kosztów ubezpieczenia w ramach ubezpieczenia grupowego, zgodnie z propozycjami ubezpieczyciela w tym zakresie.
ROZDZIAŁ IV
Organy przedszkola
§ 15.
-
Organami przedszkola są:
-
Dyrektor przedszkola;
-
Rada Pedagogiczna;
-
Rada Rodziców.
-
Każdy z wymienionych organów w, pkt 1. działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem przedszkola.
§ 16.
-
Dyrektor przedszkola:
-
kieruje przedszkolem jako jednostką samorządu terytorialnego;
-
jest osobą działającą w imieniu pracodawcy;
-
jest organem nadzoru pedagogicznego;
-
jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
-
wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.
-
Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu. Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
-
Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora przedszkola określa ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.
-
Dyrektor przedszkola:
-
kieruje działalnością opiekuńczo - wychowawczą i dydaktyczną, a szczególności:
-
kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości,
-
przewodniczy Radzie Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej,
-
realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
-
udziela nauczycielom pomocy w opracowywaniu miesięcznych planów pracy,
-
sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku wnioski i uwagi ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
-
dba o autorytet członków Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczyciela,
-
współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców,
-
stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza i opiekuńcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności wychowawczo- opiekuńczej w przedszkolu,
-
udziela na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów), po spełnieniu ustawowych wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub w formie indywidualnego nauczania,
-
organizuje pomoc psychologiczno - pedagogiczną w formach określonych w statucie przedszkola i decyduje o jej zakończeniu,
-
w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęcia rewalidacyjne,
-
zawiadamia w terminie do 30 września każdego roku szkolnego dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której mieszka dziecko o realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przyjęte do przedszkola, które temu obowiązkowi podlegają,
-
dopuszcza do użytku przedszkolnego programy wychowania przedszkolnego,
-
wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący,
-
powołuje Komisję rekrutacyjno kwalifikacyjną , gdy zachodzi taka konieczność,
-
inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych,
-
umożliwiana podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
-
opracowuje w porozumieniu z Radą Pedagogiczną plan doskonalenia nauczycieli,
-
skreśla wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, z zachowaniem zasad zapisanych w § 58 statutu.
-
organizuje działalność przedszkola, a w szczególności:
-
opracowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny,
-
przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia opiekuńczo – wychowawcze i dydaktyczne,
-
zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno –sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku przedszkola i placu przedszkolnym,
-
dba o właściwe wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce dydaktyczne,
-
egzekwuje przestrzeganie przez pracowników przedszkola ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość,
-
sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola,
-
opracowuje projekt planu finansowego przedszkola,
-
dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym przedszkola; ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
-
dokonuje co najmniej dwa razy w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw,
-
organizuje prace konserwacyjno – remontowe oraz powołuje komisje przetargowe,
-
powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku przedszkola,
-
odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:
-
nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
-
powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych,
-
dokonuje oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i urzędniczych kierowniczych w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny,
-
decyduje o skierowywaniu pracownika podejmującego pracę po raz pierwszy w jednostkach samorządu terytorialnego do służby przygotowawczej,
-
organizuje służbę przygotowawczą pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowiskach urzędniczych w przedszkolu,
-
opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych,
-
dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu zawodowego,
-
przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi przedszkola,
-
występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników,
-
udziela urlopów zgodnie z KN i KP,
-
załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami,
-
wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem,
-
wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego,
-
przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący,
-
dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
-
określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy,
-
odbiera ślubowania od pracowników, zgodnie z Ustawą o samorządzie terytorialnym,
-
współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania,
-
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
-
Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym przez organ prowadzący. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.
§ 17.
-
W przedszkolu za zgodą organu prowadzącego może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
-
Na stanowisko wicedyrektora powołuje dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego.
-
Do zakresu zadań wicedyrektora należy:
-
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie obserwacji zajęć u wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
-
Prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie ich do księgowości;
-
Prowadzenie księgi zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwo;
-
Kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej;
-
Opracowywanie analizy wyników badań efektywność nauczania i wychowania,
-
Przeprowadzanie szkoleniowych rad pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego dla nauczycieli;
-
Udostępnianie rodzicom i nauczycielom informacji o formach pomocy materialnej;
-
Wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych;
-
Przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego za staż dla wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
-
Opracowywanie projektu planu pracy na każdy rok szkolny
Publikacja dnia: 12.12.2013
Dokument z dnia: 12.12.2013
Dokument oglądany razy: 1 503