RSS
szukaj
RSS
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 21.11.2013, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Aktualizacja statutu

Statut szkoły


STATUT
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 1
IM. JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO
W BRZEGU


PODSTAWA PRAWNA STATUTU


§ 1

Publiczne Gimnazjum nr 1 w Brzegu, zwane dalej „gimnazjum” działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 67,poz.329 z późn. zmianami) zwanej dalej „ustawą” oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 lutego 2007 r. w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli i publicznych szkół (Dz. U. 2007 Nr 35, poz.222 z późn. zmianami).

DANE O SZKOLE


§ 2

Gimnazjum nosi imię Józefa Piłsudskiego nadane uchwałą Rady Miejskiej w Brzegu nr XL3502 z dnia 22 lutego 2002 r.

§ 3

Siedzibą gimnazjum jest miasto Brzeg, ulica Oławska 2.

§ 4

Gimnazjum jest jednostką organizacyjną, dla której organem założycielskim jest Rada Miasta w Brzegu.


§ 5

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad gimnazjum jest Kurator Oświaty w Opolu.

§ 6

W gimnazjum obowiązują zasady gospodarki finansowej.
1. Szkoła jest jednostką budżetową, która prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami, właściwymi dla jednostek budżetowych.
2. Podstawą gospodarki finansowej szkoły w roku budżetowym jest plan finansowy.

§7


Ilekroć w dalszych przepisach statutu jest mowa o:
1. dyrektorze gimnazjum – należy przez to rozumieć Dyrektora Gimnazjum nr 1
im. Józefa Piłsudskiego w Brzegu,
2. gminie- należy przez to rozumieć Gminę Miasto Brzeg,
3.nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela lub innego pracownika pedagogicznego gimnazjum.


CELE I ZADANIA GIMNAZJUM


§ 8

Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie, a w szczególności:
1. zapewnia możliwość bezpłatnej nauki wszystkim uczniom gimnazjum, zgodnie
z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi,
2. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
3. realizuje podstawy programowe kształcenia ogólnego,
4. respektuje prawa dziecka i ucznia,
5. zapewnia się w miarę możliwości każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju,
6. przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności,
7. dostosowuje metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także umożliwia korzystanie z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
8. pozwala, w miarę możliwości, na pobieranie nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z predyspozycjami oraz indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi ucznia,
9. zapewnia opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi przez umożliwienie realizacji indywidualnego toku nauczania - na wniosek rodzica, przy akceptacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Rady Pedagogicznej oraz przy zapewnieniu środków przez organ prowadzący,
10. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki dla wszystkich uczniów szkoły,
11. upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród dzieci i młodzieży oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska,
12. współdziała z rodzicami ucznia,
13. umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej,
14. w miarę możliwości zapewnia pomoc uczniom osieroconym, pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej oraz uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,
15. pomoc materialna dla uczniów udzielana jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulaminem przyjętym przez Radę Miasta w Brzegu.

SPOSOBY WYKONYWANIA ZADAŃ GIMNAZJUM

§ 9

Gimnazjum wykonuje zadania z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia przez:
1. obowiązkowe zajęcia dydaktyczne,
2. działania dyrektora,
3. działania Rady Pedagogicznej,
4. działania wychowawców,
5. działania pedagoga i psychologa,
6. działania Samorządu Uczniowskiego,
7. działania Rady Rodziców,
8. udostępnienie biblioteki i czytelni szkolnej,
9. opiekę medyczną,
10. zapewnienie możliwości korzystania ze stołówki i świetlicy szkolnej,
11. zapewnienie w miarę możliwości zawodowej ochrony na życzenie rodziców,
12. obowiązkowe dyżury nauczycieli w czasie przerw,
13. organizowanie zajęć rekreacyjno-sportowych,
14. zapewnienie uczniom przechowywania ubrań wierzchnich w szafkach do tego przeznaczonych,
15. umożliwianie uczniom udziału w życiu kulturalnym szkoły, regionu.
16. działalność szkolnego radiowęzła,
17. organizowanie, w miarę potrzeb, wycieczek dydaktycznych, krajoznawczo-turystycznych i rekreacyjnych,
18. zabezpieczenie uczniów przed dostępem do treści w Internecie, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju – w tym celu są zainstalowane
i aktualizowane oprogramowania zabezpieczające.


ORGANIZACJA SZKOŁY


§ 10

Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie obowiązującego planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku. Zmiany organizacyjne, wynikłe z faktów mających miejsce po zatwierdzeniu arkusza, zapisuje się w postaci aneksu. W arkuszu umieszcza się w szczególności:
1. Liczbę pracowników szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
2. Ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielanych przez organ prowadzący,
3. Liczbę godzin zajęć nadobowiązkowych, określonych planem nauczania.


§ 11

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, ujętych w planie nauczania ( zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danego oddziału, dopuszczonych do użytku szkolnego).
2. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
3. Dyrektor szkoły, za zgodą Organu Prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.


§ 12


1. Podział na grupy występuje na zajęciach z języków obcych, informatyki i wychowania fizycznego oraz na zajęciach dla których z treści programu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki,
w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio 24 uczniów lub mniej niż 31, podziału na grupy, o którym mowa w punkcie 4, można dokonać za zgodą organu prowadzącego.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących 12 – 26 uczniów, osobno dla dziewcząt i chłopców.

§ 13


1. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć dydaktycznych
i wychowawczych ustalony na rok szkolny przez wicedyrektorów, którzy są odpowiedzialni za uwzględnienie zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ucznia
i nauczyciela. Plan opiniuje Rada Pedagogiczna, a zatwierdza dyrektor.
2. Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez trzy lata szkolne.

§ 14


1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa czterdzieści pięć minut.
2. W szczególnych przypadkach uzasadnionych organizacją uroczystości szkolnych, posiedzeń Rady Pedagogicznej itp. dyrektor może podjąć decyzję o skróceniu przerw lub skrócenia dziennego planu lekcji danego oddziału o 1-2 godziny lekcyjne.
3. Niektóre zajęcia obowiązkowe – np. zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, korekcyjno-kompensacyjne, nauczanie elementów informatyki - oraz zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach międzyoddziałowych i międzyklasowych. W wyżej wymienionych rodzajach zajęć obowiązują następujące limity uczestników:
a. koła zainteresowań, zespoły artystyczne, zespoły sportowe: nie mniej niż piętnastu (nie dotyczy wolontariatu ),
b. zespoły dydaktyczno-wyrównawcze: od czterech do ośmiu,
c. zespoły korekcyjno-kompensacyjne: od dwóch do pięciu.
4. Długość przerw międzylekcyjnych ustala dyrektor, zgodnie z zasadami higieny pracy ucznia. Przerwa nie może trwać krócej niż pięć minut.

§ 15


1. Możliwe jest utworzenie w szkole klas wyrównawczych dla uczniów, którzy mają rozległe trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania.
2. Klasy wyrównawcze mogą być organizowane w celu intensywnej pomocy edukacyjnej i wychowawczej w uzyskaniu osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla gimnazjum.
3. Zajęcia w klasach wyrównawczych prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych.
4. Nauczanie w klasach wyrównawczych prowadzone jest według obowiązujących
w szkole programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji
do indywidualnych psychofizycznych i edukacyjnych potrzeb uczniów.
5. Liczba uczniów w klasie wyrównawczej wynosi od 10 do 15.
6. Klasy wyrównawcze mogą być tworzone zgodnie z potrzebami szkoły.
7. O objęciu ucznia nauką w klasach wyrównawczych decyduje dyrektor szkoły.
8. Nauka w klasach wyrównawczych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień
w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
O zakończeniu udzielaniu pomocy decyduje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy.

§ 16


1. Dla uczniów dojeżdżających zapewniona jest opieka przed rozpoczęciem przez nich lekcji. W czasie pierwszej i drugiej lekcji prowadzone są dyżury nauczycieli
w pomieszczeniu świetlicy, gdzie uczniowie mogą czytać prasę lub przygotowywać się
do zajęć.
2. Wszyscy uczniowie, którzy przyjdą do szkoły wcześniej przed rozpoczęciem zajęć, mają obowiązek przebywać pod opieką dyżurującego nauczyciela.


§ 17


1. Biblioteka jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
3. Pomieszczenia biblioteki powinny umożliwiać:
a. gromadzenie i opracowanie zbiorów,
b. korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczania ich poza bibliotekę,
c. prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów
(w grupach bądź w oddziałach).
4. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do ich zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Szczegółową organizację biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa dyrektor gimnazjum, zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. W bibliotece szkolnej funkcjonuje internetowe centrum informacji multimedialnej „ICIM”. Zasady korzystania z pracowni „ICIM” zostały zapisane w odrębnym regulaminie, który jest udostępniony w/w pracowni.


§ 18


Oddziały sportowe:
1. Utworzenie klas sportowych jest realizowane dzięki wykorzystaniu obiektu sportowego przy ulicy Oławskiej 2, będącego własnością MOSIR-u. Warunki wynajmu obiektu sportowego MOSIR-u są objęte umową z dnia 01.01.2002r.
z późniejszymi zmianami.
2. Przez oddział sportowy w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Brzegu rozumiemy klasy oznaczone literą „a”: czyli I a, II a, III a.
3. Szkolenie sportowe w klasach sportowych prowadzone jest według programu szkolenia sportowego ukierunkowanego na koszykówkę dziewcząt i piłkę ręczną chłopców.
4. Klasy sportowe realizują programy szkolenia sportowego równolegle z programami ujętymi w szkolnym zestawie programów.
5. Klasy sportowe realizują program szkolenia sportowego we współpracy z klubami sportowymi ( m.in. Klub Sportowy Cukierki „Odra” Brzeg, Klub Sportowy „Orlik” Brzeg).
6. Zajęcia sportowe prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę.
7. Selekcję uczniów przy naborze do klasy pierwszej oraz w dalszym toku nauki przeprowadzają nauczyciele wychowania fizycznego w porozumieniu
z wychowawcą biorąc pod uwagę:
a. sprawność fizyczną potwierdzoną egzaminem sprawnościowym, przeprowadzonym w PG nr 1 w Brzegu w okresie objętym rekrutacją do szkół gimnazjalnych,
b. ocenę z zachowania nie niższą niż poprawną,
c. pisemną zgodę rodziców lub prawnych opiekunów na przyjęcie dziecka
do klasy sportowej i spełnienie wszystkich wymogów z tym związanych,
d. opinię lekarza o kwalifikowaniu się do szkolenia sportowego,
e. niedostateczne oceny z osiągnięć edukacyjnych.
8. Organizacja zajęć sportowych:
a. tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych wynosi co najmniej 10 godzin,
b. ustalenie tygodniowego wymiaru zajęć sportowych dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym,
c. zajęcia SKS nie mogą się odbywać w dniu, w którym są lekcje wychowania fizycznego,
d. co 6 miesięcy uczniowie zobowiązani są do uaktualnienia karty zdrowia sportowca,
e. szkoła jest zobowiązana do pokrywania kosztów udziału uczniów w zawodach sportowych, zgodnych z kalendarzem Wojewódzkich Igrzysk Młodzieży Szkolnej.
10. W przypadku, gdy uczeń nie spełnia co najmniej jednego z wymagań zawartych
w pkt 8, dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy przenosi go do równoległej klasy nie sportowej. W tym wypadku nie jest wymagana zgoda Rady Pedagogicznej
i rodziców.
11. Zadaniem klasy sportowej jest stworzenie uczniom optymalnych warunków umożliwiających łączenie zadań sportowych z realizacją innych zajęć dydaktycznych. Odbywa się to przez:
a. opracowanie tygodniowego planu zajęć tak, aby rozkład innych zajęć dydaktycznych był dostosowany do rozkładu zajęć sportowych,
b. dążenie do maksymalnego opanowania i utrwalenia przez uczniów wiadomości, objętych programem nauczania na zajęciach dydaktycznych.
12. W przypadku trudności w nauce oraz przy problemach wychowawczych zawiesza się ucznia w reprezentowaniu szkoły w zawodach sportowych objętych kalendarzem SZ.


ORGANY SZKOŁY ICH KOMPETENCJE I ZADANIA


§ 19

Organami szkoły są:
1. Dyrektor Gimnazjum
2. Rada Pedagogiczna
3. Samorząd Uczniowski
4. Rada Rodziców


§ 20

Kompetencje Dyrektora Gimnazjum to:
1. kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
2. współdziałanie z organem prowadzącym, w zakresie realizacji zadań wymagających takiego działania,
3. sprawowanie nadzoru pedagogicznego, a w szczególności hospitowanie lekcji
i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli oraz prowadzenia dokumentacji hospitacji,
4. współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
5. tworzenie Rady Szkoły na łączny wniosek dwóch podmiotów,
6. realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji,
7. przedkładanie do zaopiniowania Radzie Rodziców, a następnie do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej, projektów planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie Radzie Pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji oraz udzielanie Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
8. ustalanie, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, planu organizacji pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
9. w razie zaistnienia takiej potrzeby, przedkładanie projektów, innowacji lub eksperymentów pedagogicznych do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej w celu podjęcia uchwały,
10. wykonywanie czynności przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
a w szczególności:
a. nie rzadziej niż dwa razy w roku przedstawienie ogólnych wniosków, wynikających ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informowanie
o działalności szkoły,
b. wstrzymywanie wykonania niezgodnych z przepisami prawa uchwał Rady Pedagogicznej i o ich wstrzymaniu niezwłoczne powiadomienie organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
11. opracowywanie, przedstawianie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców oraz realizowanie planu finansowego szkoły, a także stosowanie się do przepisów, określających zasady gospodarki finansowej szkół,
12. sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie w miarę możliwości warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
13. tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych szkoły,
14. kształtowanie właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych oraz atmosfery sprzyjającej efektywnej pracy,
15. podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia do innych klas lub oddziałów, skreślenia z listy uczniów,
16. organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka oraz umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i regionalnej,
17. wykonywanie zadań kierownika zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, a w szczególności podejmowania decyzji w sprawach:
a. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,
b. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom,
c. występowania z wnioskami, po ich zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
18. sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą szkoły poprzez:

a. załatwianie spraw osobowych pracowników szkoły,
b. zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej
i powszechnej samoobrony,
c. organizację i nadzorowanie kancelarii szkoły,
d. organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwatoryjno-remontowych,
e. organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.
19. egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego
w placówce porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły,
20. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,
21. realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,
22. nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
23. organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
24. współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych,
25. administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych, zgodnie
z ustalonym regulaminem i rocznym planem finansowym ZFŚS,
26. współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole, w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami,
27. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

§ 21

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
2. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
a. przygotowanie projektu Statutu Szkoły, jego zmian i poprawek,
b. zatwierdzanie planów pracy szkoły, komisji itd.
c. zatwierdzenie zestawu programów z poszczególnych przedmiotów oraz szkolnego zestawu podręczników,
d. zatwierdzanie wyników klasyfikacji, promocji uczniów oraz dopuszczenia
do egzaminów poprawkowych,
e. podejmowanie decyzji w uzgodnieniu z rodzicami, o ustaleniu toku nauczania ucznia wybitnie uzdolnionego, na wniosek nauczycieli lub instytucji opiekującej się dziećmi wybitnie uzdolnionymi, po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
f. podejmowanie na wniosek Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej decyzji
o obniżeniu wymagań wobec ucznia w zakresie wiedzy lub umiejętności,
g. ustalanie szczegółowych kryteriów ocen z zachowania,
h. ustalanie kryteriów przyjmowania do szkoły uczniów niebędących w jej obwodzie,
i. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zapoznaniu z nimi Rady Rodziców,
j. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
k. opiniowanie tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
l. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły,
m. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
n. występowanie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole, zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej,
o. opiniowanie możliwości przedłużenia kadencji dyrektora na kolejne pięć lat,
p. opiniowanie propozycji dyrektora dotyczących obsadzenia stanowisk wicedyrektorów,
r. opiniowanie propozycji przyznawania nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktyczno -wychowawczych i opiekuńczych.

§ 22


1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Organami Samorządu Uczniowskiego są:
a. Rada Samorządu, którą reprezentuje przewodniczący,
b. zebranie przedstawicieli klas,
c. rady klasowe.
3. Samorząd Uczniowski poprzez swoje organy może:
a. przedstawić innym organom szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły,
b. w przypadku naruszania praw ucznia występować o interwencję,
do wychowawcy klasy, pedagoga, dyrektora szkoły,
c. planować i organizować własną działalność w wybranych formach aktywności, np. oświatowej, sportowej, rozrywkowej i porządkowej,
d. współtworzyć plany pracy szkoły,
e. nawiązywać kontakty z samorządami innych szkół,
f. organizować referendum w sprawach ważnych dla szkoły,
g. uchwalić własny regulamin, zgodny ze Statutem Szkoły,
h. wybierać opiekunów samorządu,
i. wydawać własną gazetę,
j. gromadzić środki finansowe dla realizacji celów statutowych,
k. promować na szkolnych stronach internetowych swoje gimnazjum.
4. Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego warunki organizacyjne,
w tym lokalowe oraz stale współpracuje z Radą poprzez opiekunów samorządu.
5. Rada Samorządu Uczniowskiego reprezentuje szkołę na uroczystościach
w środowisku lokalnym.

§ 23


W szkole działa Rada Rodziców, może być także utworzona Rada Szkoły oraz stowarzyszenia na rzecz wspierania działań wychowawczych i funkcjonowania szkoły.

§ 24

Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1. Uchwalanie regulaminu działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
2. Występowanie do dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, m.in.
a. opiniowanie w sprawie rocznego planu finansowego szkoły,
b. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
c. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów,
d. wnioskowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o zbadanie
i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,
e. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły ,
f. dokonywanie z własnej inicjatywy oceny sytuacji oraz stanu szkoły
i występowanie do dyrektora, rady pedagogicznej oraz organu prowadzącego szkołę z wnioskami w sprawie przyznawania dodatkowych środków finansowych.
1.
2.
3. Gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł
w celu wspierania działalności statutowej szkoły.
4. Wspomaganie grona pedagogicznego w promowaniu wśród uczniów orientacji zawodowej poprzez udział rodziców w realizacji tej tematyki.
5. Współpraca z dyrektorem szkoły i organem prowadzącym w wydawaniu opinii
o pracy nauczycieli przy zdobywaniu przez nich kolejnych stopni awansu zawodowego.

NAUCZYCIELE


§ 25

Nauczyciel ma prawo do:
1. Zapewnienia mu odpowiednich warunków pracy i wypoczynku międzylekcyjnego.
2. Wsparcia ze strony dyrektora, pedagoga i psychologa przy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z uczniami.
3. Ochrony godności osobistej przynależnej funkcjonariuszowi publicznemu.
4. Nagród i odznaczeń.
5. Odwołania się w przypadku otrzymania kary.
6. Szczególnej pomocy i życzliwości w okresie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.


§ 26


Do obowiązków nauczyciela należy:
1. Prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Przestrzeganie podstawowych zasad moralnych.
3. Ponoszenie odpowiedzialności za jakość pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
4. Natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów.
5. Zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły(w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu, zawiadomić pracownika obsługi o fakcie przebywania osób postronnych).
6. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
7. W razie wypadku przestrzeganie procedur, które są uwzględnione w odrębnym
regulaminie.

§ 27


Wychowawca klasy:
1. Decyduje o kierunku pracy wychowawczej, zgodnie z planem wychowawczym szkoły.
2. Kieruje systemem nagród i kar w obrębie klasy.
3. Reprezentuje klasę na Radzie Pedagogicznej.
4. Koordynuje zamierzenia i zabiegi wychowawcze, podejmowane przez nauczycieli uczących w klasie, powierzonej jego opiece.
5. Prowadzi dokumentację klasy – dziennik, arkusze ocen, zeszyty wychowawcze.
6. Współpracuje z rodzicami:
a. organizuje spotkania i wywiadówki,
b. włącza rodziców do pracy wychowawczej oraz do prac społecznych
i inwestycji w klasie.


ZADANIA ZESPOŁÓW NAUCZYCIELSKICH


§ 28

Zespół ustalający zestaw programów nauczania i podręczników:
1. Corocznie przygotowuje informacje, najpóźniej do 15 czerwca, o podręcznikach obowiązujących w następnym roku szkolnym,
2. W sytuacjach szczególnych może zmienić w zestawie obowiązujący program nauczania lub podręczniki.

§ 29

Zespoły wychowawcze:
1. Powołuje je każdorazowo dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy, pedagoga lub Rady Pedagogicznej.
2. W skład zespołu wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, wychowawca, pedagog, nauczyciele powołani przez dyrektora oraz rodzice ucznia dla którego zwołano zespół - możliwe jest zaproszenie osób spoza grona pedagogicznego, np. dzielnicowego, inspektora do spraw nieletnich.
3. Zadaniem zespołów jest rozpoznanie, analiza i szukanie dróg rozwiązania problemów wychowawczych , które sprawiają uczniowie.
4. Mogą wnioskować o przeniesienie ucznia do równorzędnej klasy w sytuacjach,
w których nie skutkują zaproponowane inne działania wychowawcze.

§ 30

1. Zespoły przedmiotowe dla nauczycieli pokrewnych przedmiotów powołuje dyrektor szkoły w celu koordynacji działań dydaktycznych i samokształceniowych.
2. Przewodniczący zespołów przedmiotowych tworzą organ, który odpowiada za korelację międzyprzedmiotową.


§ 31


1. Zespoły problemowo – zadaniowe powołuje dyrektor szkoły na czas wykonania określonego zadania.
2. Po wykonaniu zadania zespół problemowy informuje Radę Pedagogiczną o efektach
pracy.

UCZNIOWIE


§32


Zasady naboru do szkoły:
1. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:
a. z urzędu – absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum,
b. na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem szkoły, w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami,
2. W sytuacji większej liczby kandydatów spoza obwodu szkoły przyjęci zostaną uczniowie którzy:
a. ukończyli sześcioletnią szkołę podstawową ze średnią ocen przynajmniej 4,0
i uzyskali 25 punktów na sprawdzianie,
b. ze sprawowania otrzymali ocenę końcoworoczną przynajmniej dobrą.
3. Do klasy o poszerzonym programie matematyki i informatyki przy większej ilości chętnych może być organizowany test sprawdzający poziom wiedzy z matematyki.
4. Do klasy sportowej o przyjęciu decyduje także test sprawnościowy z wychowania fizycznego.


§ 33

Zajęcia dodatkowe:
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość:
a. rozwijania umiejętności i zainteresowań,
b. wyrównywania poziomu wiedzy i umiejętności.
2. Uczniowie mogą uczestniczyć w:
a. zajęciach sportowych,
b. zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych,
c. kołach zainteresowań,
d. zajęciach organizowanych w ramach programów wychowawczych przyjętych przez Radę Pedagogiczną i realizowanych w szkole.


§ 34

Uczeń ma prawo do respektowania praw zagwarantowanych mu w Konwencji o Prawach Dziecka, szczególnie ochronę przed przemocą, ochronę i poszanowanie godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie.


§ 35

Interesy ucznia reprezentują:
a. organy Samorządu Uczniowskiego,
b. opiekunowie samorządu,
c. wychowawca klasy,
d. pedagog i psycholog.

FORMY OPIEKI I POMOCY UCZNIOM


§ 36

Szkoła w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1. diagnozuje środowisko ucznia,
2. rozpoznaje potencjalne możliwości oraz indywidualne potrzeby ucznia i stara się je zaspokajać
3. rozpoznaje przyczyny trudności w nauce oraz przyczyny niepowodzeń szkolnych,
4. wspiera ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
5. organizuje różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6. podejmuje działania wychowawcze i profilaktyczne, wynikające z programów wychowawczych szkoły,
7. prowadzi edukację prozdrowotną i promocję zdrowia wśród uczniów, nauczycieli
i rodziców,
8. metodami aktywnymi wspiera uczniów w dokonywaniu wyboru zawodu i dalszego kształcenia oraz udziela informacji w tym zakresie,
9. wspiera rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.


§ 37


Szkoła w ramach opieki i pomocy uczniom może:
1. sugerować rodzicom przebadanie ucznia w poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej,
2. organizować nauczanie indywidualne – po orzeczeniu z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
3. organizować kształcenie specjalne – po orzeczeniu z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
4. dostosować wymagania edukacyjne do możliwości ucznia,
5. zorganizować zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
6. zorganizować klasy wyrównawcze,
7. przyznać zasiłek losowy- w miarę posiadanych środków finansowych,
8. zapewnić obiady w stołówce szkolnej – odpłatne lub nieodpłatne w miarę posiadanych środków finansowych,
9. udzielić pomocy rzeczowej – w miarę posiadanych środków,
10. zorganizować zieloną szkołę, kolonie, półkolonie,
11. skierować wniosek do sądu o umieszczenie w placówce,
12. skierować wniosek do sądu o nierealizowanie obowiązku szkolnego.

ORGANIZACJA WSPÓŁDZIAŁANIA Z PORADNIĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ ORAZ INNYMI INSTYTUCJAMI ŚWIADCZĄCYMI PORADNICTWO I SPECJALISTYCZNĄ POMOC.


§ 38


1. Wniosek o przebadanie ucznia w poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wypełnia rodzic.
2. Załącznik do w/w wniosku wypełnia wychowawca po konsultacji z nauczycielem uczącym.


§ 39


1. Opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej rejestruje pedagog szkolny
i przekazuje wychowawcy klasy zgodnie z procedurą systemu pomocy dla uczniów mających trudności w nauce.


ORGANIZACJA I FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA GIMNAZJUM Z RODZICAMI


§ 40


1. Udział rodziców w życiu klasy i szkoły odbywa się zgodnie z planem wychowawczym klas oraz planem wychowawczym szkoły np. wycieczki, imprezy szkolne, modernizacja gabinetów.
2. Rodzaje kontaktów rodziców ze szkołą to:
a. comiesięczne spotkania z rodzicami,
b. indywidualne rozmowy z wychowawcą i nauczycielami uczącymi,
c. rozmowy z dyrektorem szkoły,
d. zespoły wychowawcze,
e. udział przedstawicieli rodziców w Radzie Rodziców.

PROGRAM WYCHOWAWCZY

§ 41

Program Wychowawczy zawiera:
1. Wartości wychowawcze ustanowione w celu ich osiągania, przestrzegania
i poszanowania przez wszystkich członków społeczności szkolnej.
2. Treści wychowawcze zawarte w ścieżkach edukacyjnych i przedmiotach nauczania.


§ 42


W Programie Wychowawczym uwzględnia się:
1. Opis różnorodnych sytuacji wychowawczych, które mogą być aranżowane przez kierownictwo szkoły, wychowawców i wszystkich nauczycieli, a w których uczniowie wykonują zadania o charakterze wychowawczym, poddawani są „próbom”, dokonują różnych wyborów.
2. Opis rytuału szkolnego, stałych uroczystości różnego typu (np. o charakterze wychowawczym i kulturalnym) wraz z ramowym harmonogramem.
3. Plan oświaty zdrowotnej:
a. cele operacyjne „ Narodowego Programu Zdrowia”,
b. dni akcyjne,
c. tematyka oświatowo-zdrowotna.
4. Gimnazjalne Warsztaty Regionalne.
5. Program edukacji europejskiej.
6. Kalendarz imprez i uroczystości w szkole.
7. Plan pracy Samorządu Uczniowskiego.
8. Imprezy klasowe.
9. Plan pracy szkolnego radiowęzła.
10. Pomoc dzieciom mającym trudności w nauce.
11. Program realizacji ścieżki prozdrowotnej.
12. Program orientacji zawodowej.
13. Strategia przeciwdziałania agresji w szkole.
14. Szkolny program profilaktyczny.
15. Szkolny zestaw zajęć pozalekcyjnych, rozwijających talenty, zainteresowania
i umiejętności oraz zajęć wyrównawczych.
16. Opis systemu motywacyjnego w wychowaniu, zachowania i aktywność uznawana i nagradzana. Zachowania przynoszące uszczerbek dobremu imieniu szkoły – karane.
17. Kryteria ocen z zachowania.
18. Prawa i obowiązki ucznia.


PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA


§ 43

1. Prawa ucznia w Publicznym Gimnazjum nr 1 są zgodne z Konwencją o Prawach Dziecka, zapisami Konstytucji RP oraz Ustawą o systemie oświaty.

§ 44

Uczeń ma prawo do:
1. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia.
2. Opieki wychowawczej i warunków zapewniających bezpieczeństwo.
3. Ochrony i poszanowania godności osobistej.
4. Swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie narusza to dobra innych osób.
5. Rozwijania swoich uzdolnień, talentów i zainteresowań.
6. Sprawiedliwej, umotywowanej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce.
7. Sprawiedliwej, umotywowanej, obiektywnej i jawnej oceny zachowania, zgodnie
ze szkolnymi kryteriami.
8. Pomocy w przypadku trudności w nauce.
9. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz korzystania z orientacji zawodowej.
10. Korzystania z pomieszczeń gimnazjalnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki i zasobów pracowni multimedialnej – zawsze pod opieką nauczyciela, w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
11. Wpływu na wybór realizowanych w gimnazjum zajęć pozalekcyjnych i organizowania działalności rozrywkowej, sportowej i kulturalnej poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim.
12. Demokratycznego wyboru reprezentujących jego interesy przedstawicieli do Rady Samorządu Uczniowskiego.
13. Zrzeszania się w innych formalnych organizacjach działających w gimnazjum.
14. Reprezentowania gimnazjum w konkursach, zawodach, przeglądach na szczeblu pozaszkolnym i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami
i umiejętnościami.
15. Odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych, przerw świątecznych, ferii, wakacji, weekendu.
16. Trzech dni wolnych od zajęć lekcyjnych, w momencie przystąpienia do konkursów przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim.
17. Zwrócenia się o interwencję w wypadku naruszenia swoich praw do:
a. wychowawcy,
b. Samorządu Uczniowskiego i jego opiekunów,
c. pedagoga lub psychologa szkolnego,
d. dyrektora szkoły.

18. Wyżej wymienieni mają obowiązek rozpatrzenia skargi w ciągu 7 dni i w razie jej zasadności są zobowiązani do podjęcia działań naprawczych w ramach posiadanych kompetencji oraz powiadomienia ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) o podjętych krokach.

§ 45


Do obowiązków ucznia należy:
1. Dbanie o dobre imię szkoły.
2. Efektywne korzystanie z zajęć edukacyjnych.
3. Aktywne uczestniczenie w zajęciach.
4. Punktualne przychodzenie na zajęcia, w przypadku spóźnienia uczeń musi przybyć
do sali w której odbywają się zajęcia.
5. Systematyczne, w ramach przygotowania do lekcji, odrabianie zadań domowych ustnych i pisemnych.
6. Uzupełnienie zaległości spowodowanych nieobecności na zajęciach.
7. Usprawiedliwianie nieobecności w ciągu tygodnia po powrocie do szkoły.
8. Wykonywanie poleceń nauczycieli i zarządzeń szkolnych wynikających z realizacji statutowych zadań gimnazjum.
9. Zachowanie zgodne z zasadami bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią.

§ 46


Uczeń w celu przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny:
1. Nie biega po korytarzach i schodach.
2. Nie wychodzi poza teren szkoły.
3. Nie wyłudza pieniędzy, nie kradnie i niszczy cudzej własności.
4. Nie znęca się nad innymi.
5. Korzysta z urządzeń i pomieszczeń szkolnych zgodnie z przeznaczeniem, np.: nie siada na parapetach, rurach instalacyjnych, nie gra w piłkę na korytarzu itp.
6. Dba o estetyczny wygląd własny, tzn:
a) ubiera się czysto, estetycznie i stosownie, na uroczystości szkolne
w strój galowy, na zajęcia sportowe w strój sportowy,
b) nie przychodzi do szkoły w fryzurach wg mody subkulturowej,
c) nie maluje się, dozwolone jest stosowanie środków ochronnych.

7. Dba o czystość i estetykę szkoły tj.
a. nie rzuca śmieci, nie pluje,
b. nie niszczy ścian, np. nie rysuje po nich,
c. nie niszczy urządzeń pracowni, zwraca uwagę innym,
d. nie niszczy toalet,
e. ubranie wierzchnie przechowuje w szafce.
8. Dba o czystość mowy ojczystej poprzez unikanie słów wulgarnych i obraźliwych.
9. Przestrzega regulaminów pracowni oraz zarządzeń dyrektora.
10. Nie wszczyna bójek, niedozwolone jest traktowanie bójek jako „zabawy”,
11. W stosunku do nauczycieli i innych pracowników oraz pozostałych uczniów nie jest arogancki, nie prowokuje, nie używa wulgarnych zwrotów i gestów itp.
12. Nie pali, nie używa środków odurzających.


§ 47


Bezwzględnie zakazuje się:
a. przynoszenia przedmiotów zagrażających życiu, np. ostrych i niebezpiecznych narzędzi, materiałów pirotechnicznych, papierosów, alkoholu, narkotyków, zapałek i zapalniczek,
b. noszenia ozdób, które mogą być niebezpieczne, np. dużych kolczyków, metalowych skuwek i wisiorków, dużych pierścionków, łańcuchów itp.,
c. używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć edukacyjnych.

§ 48


1. Szkoła nie odpowiada za żadne rzeczy przynoszone przez uczniów oraz drogie części garderoby pozostawione w szafkach uczniowskich.
2. Szkoła umożliwia, na indywidualne życzenie rodzica, prawnego opiekuna, dodatkowe ubezpieczenie od kradzieży rzeczy cennych przynoszonych przez ucznia do szkoły lub przechowywanych w szafkach uczniowskich.


SYSTEM NAGRÓD I KAR


§ 49


1. Kary i nagrody uczeń może otrzymać na wniosek:
a. wychowawcy,
b. nauczyciela przedmiotu,
c. dyrektora,
d. Rady Pedagogicznej,
e. Samorządu Uczniowskiego.


§ 50


Uczeń może otrzymać następujące nagrody:
1. pochwała ustna wychowawcy lub nauczyciela udzielona na forum klasy,
2. pochwała ustna dyrektora udzielona na apelu,
3. list pochwalny do rodziców ucznia,
4. dyplom przyznany przez jeden lub kilka organów szkoły,
5. nagroda rzeczowa przyznana przez jeden lub kilka organów szkoły,
6. nagroda pieniężna ufundowana przez Radę Rodziców, np. w formie stypendium.


§ 51

Szczególnymi nagrodami są statuetki Marszałka, przyznawane absolwentom za wybitne osiągnięcia, w dziedzinach określonych odrębnym regulaminem.

§ 52

Uczeń może być ukarany za niewypełnianie obowiązków, przy czym kolejno są to:
1. Upomnienie udzielone przez wychowawcę na forum klasy (konieczny zapis
w dzienniku lekcyjnym).
2. Pisemna nagana wychowawcy.
3. Rozmowa dyrektora z uczniem i jego rodzicami w obecności wychowawcy
i pedagoga szkolnego ( w razie konieczności uczących nauczycieli).
4. Pisemna nagana dyrektora.
5. Zawieszenie w prawach ucznia ( co nie znaczy w obowiązkach),
6. Przeniesienie do klasy równoległej.
7. Szczególnym rodzajem kary jest praca porządkowa wykonywana w czasie wolnym od zajęć, pod nadzorem dorosłych pracowników szkoły za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).


§ 53


1. W przypadku, gdy powtarzają się zachowania stwarzające zagrożenie dla zdrowia
i życia, niszczenie mienia gimnazjum, rażące naruszenie godności osobistej uczniów, nauczycieli i innych pracowników gimnazjum, rażące lekceważenie obowiązków ucznia sprawa na wniosek wychowawcy, pedagoga szkolnego lub dyrektora jest kierowana
do sądu dla nieletnich.
2. W przypadku zachowań szczególnie nagannych Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o rodzaju kary, z pominięciem kolejności obowiązującego systemu kar.
3. W sytuacji, gdy żadna z zastosowanych kar nie wpłynęła pozytywnie na zmianę zachowania ucznia oraz co najmniej na dwa semestry miał najniższą ocenę z zachowania, dyrektor może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
4. W przypadku, gdy uczeń ukończył 18 lat i w sposób rażący narusza obowiązki ucznia, dyrektor szkoły może skreślić go z listy uczniów.

§ 54


1. Przed udzieleniem kary uczeń ma prawo do wyjaśnienia swojego postępowania (ustnie lub na piśmie).
2. Uczeń ma prawo odwołać się od wymierzonej mu kary.
3. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie ) w ciągu 7 dni po otrzymaniu kary mogą odwołać się do Rady Pedagogicznej o uchylenie kary.
4. Stosowne pismo powinno zostać złożone do sekretariatu szkoły.
5. Rada Pedagogiczna swoją decyzję w sprawie kary przedstawia uczniowi lub jego rodzicom w ciągu 2 tygodni.
6. Decyzja Rady Pedagogicznej jest ostateczna.


WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE UCZNIÓW
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 55

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
b. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
d. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b. ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
c. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole,
d. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
e. ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, przyjętej w wewnątrzszkolnym ocenianiu,
f. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
g. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce,
h. skutki ustalenia uczniowi nagannej końcoworocznej oceny
z zachowania.

OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH


§ 56

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku
do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych
w szkole programów nauczania.


§ 57

Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.


§ 58

1. Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry:
a. po pierwszym semestrze uczniowie otrzymują oceny środkoworoczne,
b. po drugim semestrze oceny końcoworoczne.
2. Na początku roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów o:
a. ocenianiu wewnątrzszkolnym,
b. procedurach oceniania,
c. warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
d. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).Na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę, najpóźniej do 14 dni roboczych.
4 . Przy ustalaniu oceny środkoworocznej i końcoworocznej z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki w szczególności bierze się pod uwagę:
a. gotowość podjęcia wysiłku i zaangażowanie w zajęciach,
b. wysiłek wkładany przez ucznia,
c. obowiązkowość,
d. potwierdzony udział i osiągnięcia w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych,
e. podejmowanie i wykonywanie zadań dodatkowych poszerzających wiedzę
i umiejętności.
5. Uzasadnienie oceny śródrocznej i końcoworocznej z pozostałych przedmiotów powinno zawierać informacje o:
a. poziomie opanowanej wiedzy potwierdzonej ocenami ze sprawdzianów, testów, kartkówek, ustnych odpowiedzi zgodnie z przedmiotowymi systemami oceniania,
b. poziomie opanowanych umiejętności,
c. sprawności wykorzystania w sytuacjach życiowych wiedzy i umiejętnościami (kompetencje),
d. aktywności ucznia na lekcji i jego obowiązkowości,
e. przygotowaniu ucznia do zajęć,
f. potwierdzonym udziale i osiągnięciach w konkursach i olimpiadach,
g. podejmowaniu i wykonywaniu zadań dodatkowych poszerzających wiedzę i umiejętności.
6. Oceny śródroczne i końcoworoczne powinny być wystawione przy co najmniej trzech ocenach cząstkowych.
7. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii. W przypadku
zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
8. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub autyzmem są zwolnieni
z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.


§ 59

1. Sprawdziany z większej partii materiału zapowiada się z tygodniowym wyprzedzeniem oraz odnotowuje w dzienniku. Pod koniec każdego semestru uczniowie piszą z każdego przedmiotu sprawdzian semestralny.
2. W tygodniu mogą się odbyć maksymalnie trzy sprawdziany (nie w jednym dniu).
3. Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi zaliczyć materiał, zgodnie z procedurami dla danego przedmiotu.
4. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej ze sprawdzianu, o którym mowa
w punkcie 1, uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy tej oceny. Poprawiona ocena jest wpisywana obok oceny niedostatecznej.
5. Uczeń powinien być poinformowany o ocenie ze sprawdzianu w terminie do dwóch tygodni od jego napisania.
6. Uczeń lub jego rodzice mogą poprosić nauczyciela o pokazanie sprawdzonych
i ocenionych sprawdzianów lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania ucznia.
7. Egzaminy próbne są przeprowadzane w każdym poziomie klas. Wyniki egzaminu próbnego w klasach pierwszych i drugich są przeliczane na oceny cząstkowe
z przedmiotów egzaminacyjnych.
8. W przypadku niepodjęcia na egzaminie próbnym dłuższej formy wypowiedzi, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z języka polskiego.
9. Uczniowie są zapoznani ze skalą przeliczania punktów na oceny bieżące przez nauczyciela przedmiotu.

§ 60

1. Obowiązująca skala ocen:
stopień celujący: 6
stopień bardzo dobry: 5
stopień dobry: 4
stopień dostateczny: 3
stopień dopuszczający: 2
stopień niedostateczny: 1

2. W przypadku ocen bieżących dopuszcza się stosowanie znaków plus „+” i minus „-” przy ocenie oraz samodzielnych znaków plus „+” i minus „-” na określenie aktywności na lekcji. Oceną cząstkową może być także 1!.
3. Dopuszcza się stosowanie znaków plus „+” i minus „-‘ przy ocenie semestralnej.
4. Nauczyciel może zapisać informację o pracy ucznia za pomocą symboli pod warunkiem, że pod tabelą osiągnięć umieści legendę.
5. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
6. Wyniki egzaminów próbnych przełożone na oceny, mają znaczący wpływ na oceny końcoworoczne.

§ 61

1. Nauczyciele informują ucznia, a wychowawca rodziców (prawnych opiekunów)
o zagrożeniu oceną niedostateczną (śródroczną lub końcoworoczną) na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną. Rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają pisemnie,
że zostali poinformowani.
2. Uczeń zostaje powiadomiony o ocenie na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, która odbywa się w poniedziałek w ostatnim tygodniu nauki.
3. Nauczyciel przedmiotu może zmienić ocenę środkoworoczną lub końcoworoczną
w ostatnim tygodniu przed klasyfikacją.
4. W przypadku oceny końcoworocznej tydzień przed klasyfikacją uczeń poznaje propozycję oceny, przysługuje mu prawo jej poprawienia w wyniku sprawdzianu
z całości materiału przewidzianego dla danej klasy, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, nie dłuższym niż 5 dni.
5. W przypadku oceny końcoworocznej z wychowania fizycznego tydzień przed klasyfikacją uczeń poznaje propozycję oceny, przysługuje mu prawo jej poprawienia w wyniku wykazania znajomości przepisów i zasad w poszczególnych dyscyplinach sportowych objętych programem nauczania ( w formie ustnej i pisemnej).


§ 62

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian
wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
3. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. W skład komisji wchodzą:
a. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne lub wyznaczony przez dyrektora inny nauczyciel prowadzący takie same zajęcia,
c. dwóch nauczycieli prowadzący takie same zajęcia edukacyjne lub pokrewne.
5. Nauczyciel, który wystawił ocenę może być zwolniony z udziału w pracy komisji
na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
7. Protokół z prac komisji stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia razem z jego pisemnymi pracami i zwięzłą informacją o ustnych odpowiedziach.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.


§ 63

1. W przypadku uzyskania przez ucznia końcoworocznej oceny niedostatecznej, może on lub jego rodzice (prawni opiekunowie) składać podanie o egzamin poprawkowy. Ustala się trzydniowy termin na złożenie podania od dnia konferencji klasyfikacyjnej końcoworocznej. Rada Pedagogiczna podsumowująca rozpatruje wniosek a dyrektor ustala skład komisji.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
a. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
c. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
6. Protokół z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia razem
z pisemnymi pracami i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach.
7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
9. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą przy ocenie niedostatecznej
z egzaminu poprawkowego zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają,
że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi egzaminów poprawkowych. Dyrektor uruchamia procedurę dla egzaminu sprawdzającego, z tym, że ocena z egzaminu jest ostateczna.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w  klasie programowo wyższej.
11. W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna, może wyrazić zgodę (na prośbę ucznia, rodziców lub prawnych) opiekunów na egzaminy poprawkowe z dwóch przedmiotów.

§ 64


1. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych przedmiotów, jeżeli opuścił powyżej 50 % zajęć w semestrze lub roku szkolnym.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Pisemny wniosek należy złożyć do dyrektora przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny powinien odbywać się w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły nie krótszym jednak niż 10 tygodni od dnia rady klasyfikacyjnej . W przypadku nie zdania egzaminu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami).
7. Uczniowie klas trzecich, którzy otrzymali jedną ocenę niedostateczną na koniec roku szkolnego mogą przystąpić do egzaminu poprawkowego(natomiast z dwiema ocenami niedostatecznymi tylko za zgodą Rady Pedagogicznej).
8. Ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, nie obejmuje egzamin klasyfikacyjny z techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
9. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

§ 65

Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.


§ 66

1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę
z zachowania otrzymuje świadectwo promocyjne z wyróżnieniem lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem.
2. W klasie trzeciej gimnazjum jest przeprowadzany egzamin obejmujący:
a. W części pierwszej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych,
b. W części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
c. W części trzeciej - wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego.
3. Osiągnięcia ucznia w egzaminach gimnazjalnych są informacją o poziomie jego wiedzy i opanowanych umiejętnościach.
4. Ilość uzyskanych punktów z egzaminów gimnazjalnych nie jest przekładana na ocenę z przedmiotów.
5. Szczegółowe warunki dotyczące przebiegu egzaminu gimnazjalnego regulują odrębne przepisy.
6. Uczniowie gimnazjum obowiązkowo biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
7. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowanym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod i jest realizowany pod opieką nauczyciela.
8. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
9. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną przed rozpoczęciem roku szkolnego.
10. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
11. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, umożliwiają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji tego projektu. Takimi sytuacjami są: nauczanie indywidualne lub choroba poświadczona zwolnieniem lekarskim.


OCENIANIE ZACHOWANIA

§ 67

1. Ocena zachowania uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
a w szczególności:
a. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c. dbałość o honor i tradycje szkoły,
d. dbałość o piękno mowy ojczystej,
e. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g. okazywanie szacunku innym osobom.
2. Ocena z zachowania musi być zgodna z kryteriami przyjętymi w szkole.
3. Śródroczną i końcoworoczną ocenę z zachowania ustala się według następującej skali:
wzorowe,
bardzo dobre,
dobre,
poprawne,
nieodpowiednie,
naganne.

4. Oceny cząstkowe z zachowania są zapisywane w następujący sposób:
wzorowe: w
bardzo dobre: b.d
dobre: d
poprawne: p
nieodpowiednie: n
naganne: ng
5. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenie rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.


§ 68


1. Wychowawca konsultuje oceny z zachowania z innymi nauczycielami oraz z uczniami klasy. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
2. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
3. Uczeń i rodzice (prawni opiekunowie) powinni być powiadomieni pisemnie o zagrożeniu oceną nieodpowiednią i naganną z zachowania na miesiąc przed klasyfikacją.
4. W wyjątkowych sytuacjach, wychowawca może powiadomić ucznia i jego rodziców
o zagrożeniu oceną nieodpowiednią lub naganną z zachowania, w terminie krótszym niż miesiąc przed klasyfikacją.
5. O ocenie z zachowania uczeń zostaje powiadomiony 7 dni przed radą klasyfikacyjną.
W przypadku oceny z zachowania wynikającej z sytemu punktowego uczeń pracuje
na nią cały rok, zdobywając punkty w wyznaczonych obszarach; nie istnieje możliwość dodatkowej kumulacji punktów w okresie przed klasyfikacją końcoworoczną.
6. Ocena z zachowania może zostać zmieniona w terminie krótszym niż 7 dni przez wychowawcę w przypadku rażącego naruszenia regulaminu ucznia.
7. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
8. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,
a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.


§ 69


1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, że ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie
do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena z zachowania została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. W skład komisji wchodzą:
a. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b. wychowawca klasy,
c. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w danej klasie,
d. pedagog,
e. psycholog,
f. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g. przedstawiciel rady rodziców.
4. Decyzja komisji jest prawomocna, przy obecności co najmniej 50% członków.
5. Ustalona przez komisję roczna ocena z zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
6. Z prac komisji sporządza się protokół zawierając w szczególności:
a. skład komisji,
b. termin posiedzenia komisji,
c. wynik głosowania,
d. ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.
7. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 70

SPOSÓB USTALENIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA
1. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli i po konsultacjach z samorządem klasowym oraz innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Ocena z zachowania powinna w szczególności uwzględniać: funkcjonowanie ucznia
w środowisku szkolnym, respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
3. Obszary oceny zachowania ucznia:
frekwencja, takt i kultura w relacjach z ludźmi, dbałość o wygląd zewnętrzny,
sumienność, przestrzegania zasad bezpieczeństwa, postawa wobec nałogów i uzależnień,
rozwój własnych zainteresowań i uzdolnień.
4. W szkole obowiązuje punktowy system oceny zachowania ucznia.

§ 71


SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA PUNKTOWE

Zachowanie ucznia ocenia się w 7 kategoriach opisowych oznaczonych cyframi arabskimi. Zadaniem wychowawcy jest wybranie w kolejnych kategoriach spośród poszczególnych zapisów tego zdania, które najlepiej charakteryzuje ucznia. Cyfra przy wybranym zapisie oznacza liczbę przyznanych uczniowi punktów w danej kategorii. Suma punktów zamieniana jest na ocenę.
1. Frekwencja
a. Uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień-4pkt.
b. Uczeń ma do 2 godzin nieusprawiedliwionych-3pkt.
c. Uczeń opuścił od 3 do 6 godzin bez usprawiedliwienia-2pkt
d. Uczeń opuścił od 7 do 12 godzin nieusprawiedliwionych-1pkt
e. Uczeń opuścił ponad 12 godzin nieusprawiedliwionych-0pkt.
(2 spóźnienia mają wartość 1 godziny nieusprawiedliwionej).
2. Takt i kultura osobista
a.Uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa
i dyskusji, a jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia. Brak uwag pisemnych-4pkt.
b. Uczeń nie ma uwag pisemnych. Na uwagi ustne reaguje właściwie, a w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa, nie używa wulgaryzmów-3pkt.
c. Uczeń otrzymał do 2 uwag pisemnych, zachował się nietaktownie, udzielono mu kilku uwag ustnych, użył mało kulturalnych słów w rozmowie lub dyskusji, nie używa wulgaryzmów-2pkt.
d. Uczeń otrzymał od 3 do 6 uwag pisemnych, zwracano mu uwagi ustne, nie używa wulgaryzmów-1pkt.
e. Uczeń otrzymał ponad 6 uwag pisemnych, jest wulgarny, agresywny. Nie stara się nawet
o zachowanie kulturalnych form w prowadzeniu rozmowy czy dyskusji-0pkt.

3. Dbałość o wygląd
a. Uczeń szczególnie dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie ubrany, ponadto:
nie farbuje włosów, nie stosuje makijażu i nie maluje paznokci, kolczyki dopuszczane są tylko w uszach, na lekcjach wychowania fizycznego nie można mieć żadnych ozdób, na uroczystościach szkolnych obowiązuje strój galowy, do szkoły uczeń przychodzi
w stosownym stroju, na balu dla absolwentów (GIMBAL) obowiązuje strój nie urażający odczuć estetycznych-4pkt.
b. Zdarzyło się (1-2 razy), że strój ucznia lub zachowanie przez niego higieny osobistej budziło zastrzeżenia-3pkt.
c. Czasami (3-5) razy zwracano uwagę na niestosowność stroju lub niedostateczną dbałość
o higienę osobistą-2pkt.
d. Uczniowi często trzeba przypominać o potrzebie dbałości o higienę osobistą
i odpowiednim stroju-1pkt.
e. Uczeń jest zwykle niestosownie ubrany lub nie dba o higienę osobistą i nie reaguje
na zwracane uwagi-0pkt.
4. Sumienność, poczucie odpowiedzialności
a. Uczeń zawsze dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do biblioteki, przekazywanie usprawiedliwień itp.), rzetelnie wywiązuje się z powierzonych oraz podejmowanych dobrowolnie różnych prac i zadań na rzecz klasy i szkoły-4pkt.
b. Uczeń zwykle dotrzymuje ustalonych terminów, wykonuje powierzone mu prace i zadania, czasami podejmuje dobrowolne zobowiązania, które stara się wykonać terminowo i solidnie-3pkt.
c. Zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów (3-4 razy) lub niezbyt starannie wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań; rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania, ale dobrze się z nich wywiązuje-2pkt.
d. Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu prace i zadania, jak również niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania i czasem się z nich wywiązuje-1pkt.
e. Uczeń zwykle nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadań, nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań-0pkt.
5. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
a. Uczeń zawsze sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia na przerwach, podczas wyjść i wycieczek-4pkt.
b. Zdarzyło się raz, że uczeń nieumyślnie spowodował zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób, ale zareagował na zwróconą mu uwagę-3pkt.
c. Czasami trzeba było uczniowi zwracać uwagę na to, że jego postępowanie może spowodować (lub powoduje) zagrożenie bezpieczeństwa jego lub innych osób, a uczeń właściwie zareagował na zwracane uwagi-2pkt.
d. Często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie bezpieczeństwa jego i innych, stara się reagować na zwracane uwagi-1pkt.
e. Bardzo często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie bezpieczeństwa jego i innych,
a uczeń nie zmienia swojej postawy pomimo zwracanych uwag-0pkt.
6. Postawa wobec nałogów i uzależnień
a. Nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień. On sam deklaruje, że jest
od nich wolny-4pkt.
b. Stwierdzono, że uczeń nie jest wolny od nałogów-0pkt.


7. Rozwój zainteresowań i uzdolnień
a. Bierze aktywny, systematyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych, reprezentuje szkołę
w konkursach i olimpiadach, aktywnie uczestniczy w pracach organów Samorządu Uczniowskiego-4pkt.
b. Uczestniczy w konkursach szkolnych, uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne-3pkt.
c. Bierze aktywny udział w pracach rady samorządu klasowego-2pkt.
d. Wykonuje sporadycznie prace w ramach samorządności klasowej lub na rzecz szkoły-1pkt.
e. Nie udziela się społecznie-0pkt.
§ 72
Przed skorzystaniem z tabeli przeliczeniowej należy uwzględnić następujące ustalenia końcowe:
1. Uczeń, który w przypadku kryterium I, II, V lub VI otrzymał 0 punktów, nie może mieć oceny wyższej niż poprawna.
2. Uczeń, który jest zaangażowany w uznaną pracę na rzecz szkoły i środowiska np. wolontariat, organizacje pozaszkolne itp. uzyskuje do 4 punktów dodatkowo.
3. Oceny cząstkowe z zachowania będą wpisywane do dziennika zgodnie z tabelą (załącznik nr 1) i uwzględniane przy wystawianiu oceny całościowej.
4. Kary Dyrektora Szkoły skutkują nieodpowiednią oceną całościową z zachowania.
5. Przy rażącym przekroczeniu któregoś z obszaru(I, II, V, lub VI) wychowawca może obniżyć ocenę z zachowania.

TABELA PRZELICZENIOWA:


ŁĄCZNA LICZBA PUNKTÓW


OCENA CAŁOŚCIOWA
28 i więcej

wzorowa

23 – 27

bardzo dobra

17 - 22

dobra

11 – 16

poprawna

5 – 10

nieodpowiednia

0 – 4

naganna


CEREMONIAŁ SZKOŁY


§ 73

1. Do ceremoniału szkolnego należą:
a. uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
b. pasowanie na ucznia – gimnazjalistę,
c. święto Patrona Szkoły obchodzone 19 marca,
d. uroczyste pożegnanie klas III, kończących gimnazjum.
2. Szkoła włącza się do obchodów świąt:
a. rocznicy ataku III Rzeszy na Polskę
b. rocznicy Narodowego Święta Niepodległości
c. rocznicy Konstytucji 3 Maja
3. Szkoła obchodzi uroczyście Dzień Komisji Edukacji Narodowej.
4. Szkoła organizuje corocznie obchody „Gimnazjady”.
5. Uroczystości szkolne wymienione w pkt.1,2,3 odbywają się według określonego ceremoniału:
a. uczniowie w tych dniach przychodzą ubrani na galowo
b. wprowadzenie sztandaru szkoły,
c. odśpiewanie hymnu państwowego lub szkolnego stosownie do okoliczności,
d. część oficjalna stosowna do okoliczności,
e. występ artystyczny,
f. wyprowadzenie sztandaru


§ 74


1. Do ceremoniału szkolnego należy również uhonorowanie statuetkami Marszałka wyróżniających się absolwentów klas trzecich.
2. Statuetka Marszałka może być przyznana także w kategoriach: Nauczyciel Roku oraz Przyjaciel Szkoły.
3. Kandydatów do statuetki Marszałka nominuje Kapituła, której skład określa odrębny regulamin , a ostateczną decyzję podejmuje Rada Pedagogiczna.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 75

1.Statut jest dokumentem otwartym, podlegającym modyfikacji
i uzupełnianiu zgodnie z potrzebami szkoły i wydawanymi
przepisami MEN.
2. Statut ten może być nowelizowany na wniosek:
a. Rady Pedagogicznej,
b. Dyrektora Gimnazjum,
c. Rady Rodziców,
d. Samorządu Uczniowskiego,
e. organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

§ 76

Nowelizacja statutu musi być uchwalana przez Radę Pedagogiczną.

§ 77


1. Regulaminy określające działalność szkoły nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do Ustawy o systemie oświaty.
2. Regulaminy, procedury oraz szkolne zestawy podręczników
i programów nauczania są dokumentami obowiązującymi społeczność szkolną
i tworzą razem zbiór pod tytułem „Regulaminy”.


§ 78

Statut szkoły powinien być dostępny dla społeczności szkolnej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego.


§ 79

Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem rozstrzygane są
w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

§ 80

Niniejsza wersja Statutu Publicznego Gimnazjum nr 1 w Brzegu wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia zmian przez Radę Pedagogiczną na mocy uchwały nr XVII/2010/2011 z dnia 17.06.2011r.


SPIS TREŚCI

PODSTAWA PRAWNA STATUTU ....................................................................................... 2
DANE O SZKOLE ................................................................................................................... 2
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM .......................................................................................... 3
SPOSOBY WYKONYWANIA ZADAŃ GIMNAZJUM ........................................................ 4
ORGANIZACJA SZKOŁY ...................................................................................................... 4
ORGANY SZKOŁY , ICH KOMPETENCJE I ZADANIA .....................................................8
NAUCZYCIELE ......................................................................................................................12
ZADANIA ZESPOŁÓW NAUCZYCIELSKICH ...................................................................13
UCZNIOWIE ...........................................................................................................................14
FORMY OPIEKI I POMOCY UCZNIOM .............................................................................15
ORGANIZACJA WSPÓŁDZIAŁANIA Z PORADNIĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ ORAZ Z INNYMI INSTYTUCJAMI ŚWIADCZĄCYMI PORADNICTWO I SPECJALISTYCZNĄ POMOC .............................................................16
ORGANIZACJA I FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA GIMNAZJUM Z RODZICAMI ...........17
PROGRAM WYCHOWAWCZY ...........................................................................................17
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA .........................................................................................18
SYSTEM NAGRÓD I KAR ....................................................................................................20
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW - POSTANOWIENIA OGÓLNE………………………………………………………..............................................22
OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH.................................................................... 23
OCENIANIE ZACHOWANIA ...............................................................................................28
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA PUNKTOWE………………………………………………30
CEREMONIAŁ SZKOŁY .......................................................................................................34
POSTANOWIENIA KOŃCOWE ...........................................................................................35



Opublikował: Danuta Stefańska
Publikacja dnia: 21.11.2013
Podpisał: Danuta Stefańska
Dokument z dnia: 21.11.2013
Dokument oglądany razy: 1 503